Hondenziekte in Limburg

Onlangs was er veel media-aandacht voor hondenziekte (ook wel distemper, of ziekte van Carré) bij vossen vlakbij de Duitse grens. Deze dodelijke ziekte kan worden overgedragen op honden. Met ernstige gevolgen.

Bescherming door vaccinatie

Gelukkig zijn de meeste honden hiertegen beschermd door een vaccinatie. Hondenziekte hoort namelijk bij de basisvaccinaties en wordt gegeven met de cocktailenting. Pups krijgen deze een aantal keer in hun eerste maanden. Volwassen honden zijn na de vaccinatie 3 jaar tegen hondenziekte beschermd. Wij houden voor u bij wat uw hond jaarlijks nodig heeft. U kunt zelf in het vaccinatieboekje zien of de entingen up-to-date zijn. Of bel even met de praktijk, dan kijken wij het voor u na.

Antistoffen meten met VacciCheck

Een andere mogelijkheid is om de antistoffen in het lichaam door ons te laten meten. Dat doen we met VacciCheck. We nemen dan wat bloed af en testen het aantal antistoffen tegen hondenziekte, parvo en hepatitis. Bij een goede uitslag hoeven we een bepaalde tijd niet te vaccineren. Bij een lage uitslag weten we zeker dat een vaccinatie nodig is.

U kunt hiervoor een afspraak maken. Bel dan even met de assistente.

Ziekte en symptomen

Hondenziekte is een virus. Het virus geeft koorts, ontsteking van oogleden en neusslijmvlies hoesten en diarree. Soms tast het het zenuwstelsel aan. Meestal zijn de dieren erg ziek. De kans op overlijden is groot, zelfs met een goede behandeling.

Huisdier vermist

Naaktkat Cato van onze dierenarts is tot ons grote verdriet al vanaf 23 februari vermist. We krijgen veel tips om hem te vinden. Deze delen we hier graag met u, zodat andere vermiste dieren hopelijk snel gevonden worden.

Amivedi

Meld uw dier hier online aan. Deze vrijwilligersorganisatie zet zich in om huisdieren te vinden. Er is onder andere een databank waar u kunt zoeken, en er zijn verschillende meldpunten voor als uw dier gevonden wordt. Bij Amivedi maakt u ook makkelijk een opvallende poster.

Nationale Databank Gezelschapsdieren

Is uw hond of kat gechipt? Registreer de chip dan als ‘vermist’. Mocht uw dier gevonden worden door een dierenasiel, -ambulance of dierenartspraktijk, dan kunnen wij bij het scannen van de chip online zien dat hij/zij vermist is.

Flyeren

In brievenbussen, op lantaarnpalen, in dierenwinkels, praktijken, de supermarkt, bij tramhaltes. Overal waar u zich kunt bedenken. Vermeld op de poster de datum van vermissing, uiterlijke kenmerken en uw telefoonnummer. Vermeld NIET het hele chipnummer. Deze informatie kunt u beter voor uzelf houden.

Maak uw zoekgebied niet te klein, dieren komen soms verder dan we in eerste instantie denken… Vraag bij vermiste katten of mensen goed in hun schuur/garage of op zolder willen kijken.

Mail uw flyer naar dierenartspraktijken in de buurt en ook naar de dierenambulance. Mocht uw dier daar worden aangeboden, dan zijn uw gegevens bekend. Naar deze instanties kunt u wel het chipnummer sturen.

Facebookgroepen

Meld uw dier aan op pagina’s zoals 070 vermiste/gevonden dieren en 070 vermiste – gevonden dieren. Ook zijn er veel groepen specifiek voor een buurt of stad, of voor raskatten of -honden en denk ook eens aan ‘weggeef-pagina’s’, die zijn vaak ook buurtgebonden.

Extra tip: maak eerst een bericht op uw eigen Facebookpagina en deel dit bericht vervolgens in een groep. Op deze manier kunnen mensen uit de groep uw bericht ook weer delen. Als u een bericht direct in de groep plaatst kan dit vaak niet.

Nextdoor app

Een tip die nieuw voor ons was, is de Nextdoor app. Een app speciaal gemaakt om contact te houden met mensen in uw buurt. Een soort marktplaats waar je berichten op kunt zetten. Ons bericht werd meteen gemaild naar 3.000 buren. We kregen veel reacties van mensen die extra opletten in de wijk.

De buurtkrant

Plaats een advertentie in de lokale krant. Ook hiermee vergoot u het bereik van uw flyer.

Kattengrit

We lezen veel dat het kan helpen om (gebruikt) kattengrit rondom het huis te strooien. Het schijnt dat katten dit van heel ver kunnen ruiken en zo misschien de weg terug vinden. Of het echt werkt durven we niet te zeggen, maar het is natuurlijk het proberen waard.

Marktplaats

Voor vermiste raskatten en -honden kan het zinvol zijn om Marktplaats.nl in de gaten te houden. Wij plaatsten zelfs een advertentie voor Cato, waar helaas nog geen bruikbare tips uit zijn gekomen (wel veel lieve berichten). Mocht iemand uw hond of kat hier aanbieden, ziet u hem/haar misschien. Wij hopen dat onze advertentie kopers alert maakt of verkopers afschrikt in de hoop dat ze Cato toch thuisbrengen…

Het is verschrikkelijk om je dier te moeten missen. Hopelijk helpen deze tips en scheelt het u wat uitzoekwerk. Probeer goede hoop te houden. Dieren zijn mysterieus en slimmer dan we soms denken. Wie weet vinden ze hun weg weer terug naar waar ze thuis horen.