Privacy is ook in de dierenartspraktijk erg belangrijk. We gebruiken namelijk persoonsgegevens om u en uw huisdieren van dienst te zijn. We vertellen u hier om welke gegevens het gaat en hoe we met uw privacy omgaan. Heeft u na het lezen van deze informatie nog vragen? Bel ons gerust.

 

Waarom we gegevens nodig hebben

Met uw gegevens maken we een digitale patiëntenkaart. Zo houden we alle medische gegevens van uw huisdier bij. Denk bijvoorbeeld aan welke vaccinaties of medicijnen we geven, wat de dierenarts ziet tijdens het consult of welk voer u koopt aan de balie. Om dit goed bij te kunnen houden, gebruiken we persoonsgegevens. Zo kunnen we u vinden in het systeem en houden we contact. We sturen een kaartje als uw huisdier de vaccinatie nodig heeft, bellen voor uitslagen of mailen informatiebrieven over operaties of behandelingen.

Deze gegevens zijn ook belangrijk om uw privacy te waarborgen. Patiëntgegevens kunnen alleen worden opgevraagd door de eigenaar. Ook sturen we zonder toestemming geen gegevens door naar mensen die niet in ons systeem staan. Als bijvoorbeeld de oppas om gegevens vraagt, vragen wij eerst toestemming van de eigenaar om dit te delen. Als we twijfelen nemen we altijd eerst contact met de eigenaar op. Uitzonderingen hierin zijn autoriteiten, behandelend artsen, het pension en de huisdierenverzekering.

Persoonsgegevens die we verwerken

We gebruiken alleen gegevens die we nodig hebben. Uw naam, adres, postcode, woonplaats, telefoonnummer(s) en e-mailadres(sen). Met het afgeven van deze gegevens geeft u ons toestemming om deze te verwerken en te bewaren. Ook hierin houden we rekening met uw privacy. We gaan zorgvuldig met de gegevens om. Let op: u bent niet verplicht deze gegevens met ons te delen. We kunnen de gegevens op uw verzoek altijd verwijderen.

Delen van uw gegevens

We werken met een aantal bedrijven die uw gegevens nodig hebben.

  • Soms is diagnostisch onderzoek buiten onze praktijk nodig. Bijvoorbeeld speciaal bloedonderzoek of pathologisch onderzoek van cellen of weefsel. Dan delen we uw NAW- en diergegevens met externe laboratoria, collega dierenartsen, specialisten of humane apotheken en farmaceuten. We doen dit altijd in overleg met u.
  • Als een verwijzing naar een andere praktijk of specialist nodig is, delen wij uw gegevens en de patiëntenkaart. We doen dit altijd in overleg met u.
  • Als we een ID-chip plaatsen bij uw dier, wordt deze geregistreerd op naam en adres van de eigenaar. Wij registreren uw gegevens bij Stichting Nederlandse Databank Gezelschapsdieren. U kunt uw gegevens hier (later) zelf aanpassen.
  • Als uw dier weer gevaccineerd moet worden, sturen we een herinneringskaartje. Hiervoor werken we samen Personalcard. Wij delen uw NAW-gegevens en de naam, diersoort en vaccinatieoproep-gegevens van uw dier. Deze gegevens worden door hen niet bewaard.
  • Het praktijkmanagementsysteem waarmee we werken, Animana van Idexx, draait in een online omgeving. Hierin slaan we uw persoonlijke gegevens en de patiëntenkaart van uw huisdier op. Idexx verwerkt en bewaart uw gegevens uitsluitend voor het doel van de praktijk.

Met alle bedrijven hebben we, indien van toepassing, een verwerkingsovereenkomst gesloten. Dit betekent dat ook zij verklaren volgens de nieuwe AVG-richtlijnen te werken.

Veiligheid en bescherming

We bewaren uw gegevens veilig en zorgen voor voldoende bescherming om privacy te waarborgen. De server waar ons programma op draait loopt via een beveiligde internetverbinding. Een vast aantal computers heeft door middel van een goedgekeurd IP-adres toegang tot het systeem. In het systeem moet worden ingelogd met persoonlijke wachtwoorden, net als op onze computers.

Disclaimer

U heeft altijd het recht om uw gegevens in te zien, te laten verwijderen of door te sturen naar een andere partij.

Start typing and press Enter to search