Konijn – Wist u dat:

• Zaagsel voor op de bodem van het hok giftig is wanneer dit van naaldbomen is gemaakt?
  • Groenten als rabarber, alfalfa en boerenkool niet goed zijn voor uw konijn omdat dit teveel calcium bevat?
  • Uw konijn onbeperkt hooi mag eten?
  • Een konijn liever niet alleen in een hok woont?
Vaccineren

Konijnen kunnen ernstig ziek worden door drie virusziekten: Myxomatose, VHD1 en VHD2. Deze ziekten worden overgebracht door vlooien, muggen en (in-)direct contact met ontlasting van zieke dieren. Dit laatste kan bijvoorbeeld via schoenen, hond of kat. Hierdoor kunnen zowel buiten- als binnenkonijnen ziek worden.

Gelukkig zijn de ziekten te voorkomen door een vaccinatie. De vaccinatie werkt 1 jaar en geeft een goede bescherming. U kunt hiervoor een afspraak bij ons maken. Uw konijn krijgt dan uiteraard ook meteen een algehele gezondheidscheck.

Keutels

Konijnen hebben 2 soorten keutels: de droge dagkeutel en de natte nachtkeutel. De natte nachtkeutel hoort u niet te vinden. Konijnen eten deze natte keutels namelijk op vanuit hun anus. Wanneer u wel natte keutels vindt, in het hok of rond de anus, is er iets mis. Het kan zijn dat het konijn niet de juiste of teveel voeding krijgt, te weinig hooi eet, last heeft van het gebit of de rug. Het is verstandig om uw konijn in dit geval na te laten kijken door de dierenarts.

Vliegen en maden

In warme periodes kunnen vliegen hun eitjes rond de anus in de vacht van het konijn leggen. Zeker als het daar niet schoon is (plakpoep). Uit deze eitjes komen maden die de huid beschadigen en onder de huid het konijn aanvreten. Dit gebeurt heel snel, binnen 24 uur. Vanaf de lente tot aan de herfst is het verstandig om dagelijks uw konijn aan de achterkant hierop te controleren. Er bestaat ook een preventieve spray (Nomyasis) waarmee u elke 4 weken uw konijn kunt behandelen om deze ellende te voorkomen.

Gebit

Konijnentanden en -kiezen groeien altijd door. Ze slijten tegen elkaar af bij elke kaak- en kauwbeweging. Daarom is het ontzettend belangrijk dat uw konijn veel hooi eet. Als de kiezen en/of tanden verkeerd staan of uw konijn te weinig hooi eet, slijten ze niet af. Dit geeft pijn en het konijn zal minder eten of zelfs stoppen met eten. Let dus goed op als uw konijn minder eet en bel op tijd voor een afspraak. Als het nodig is, worden de tanden of kiezen geslepen.

Castreren en steriliseren

Castreren of steriliseren

Vanaf een leeftijd van 3-4 maanden kan uw konijn gecastreerd of gesteriliseerd worden. De testikels of eierstokken worden dan verwijderd. Het mannetje blijft na de operatie nog zo’n 6 weken vruchtbaar. Houd hier rekening mee wanneer u een mannetje en vrouwtje samen wilt zetten. Als vrouwtjes niet regelmatig een nest krijgen, is de kans groot dat ze op latere leeftijd baarmoederkanker krijgen. Vandaar dat sterilisatie bij konijnen op jonge leeftijd sterk geadviseerd wordt. Onze dierenartsen hebben veel goede ervaringen met deze operaties.

Huisvesting

Een goed konijnenhok is voldoende groot met een vlakke bodem (geen gaas ivm pootbeschadigingen) en open zijkanten (tralies). Het hok moet voldoende ventileren omdat de urine van konijnen veel ammonia bevat. Wanneer het hok onvoldoende kan ventileren, hoopt dit zich op. Dit legt de trilhaartjes in de luchtwegen van het konijn stil, waardoor er verhoogde kans is op luchtwegproblemen.

Bodembedekking

Een fijne bodem bestaat uit een dikke laag stro of andere luxe bodembedekking (informeer bij de dierenwinkel). Liever geen zaagsel, dit is giftig als het van naaldbomen is gemaakt. Daarnaast is het stoffig en geeft het een risico op beschadigingen van het oog. Gebruik ook liever geen kranten omdat sommige konijnen hiervan eten en de inkt is niet goed voor uw dier. Wanneer u stro als bodembedekking gebruikt, let dan op: een konijn zit op stro, en eet het hooi. Hooi moet dus apart worden aangeboden in een hoek of in een ruif.

Binnen of buiten?

Een konijn binnen of buiten houden kan allebei. Let wel op dat wanneer het temperatuurverschil groot is, u uw konijn niet ineens van buiten naar binnen (of andersom) kunt zetten. Buiten is het van belang dat het hok uit de wind staat, eventueel kunt u in koude periodes plexiglas voor het gaas plaatsen zodat het in het hok wat warmer blijft. Binnenshuis is het van belang dat losse (elektra) draden weggewerkt zijn zodat het konijn er niet bij kan.

Bewegen

Lichaamsbeweging is erg belangrijk, anders wordt uw konijn te dik. Daarnaast verlaagt lichaamsbeweging stress. Toegang tot een grote ren, dagelijks loslopen in huis of het spelen van spelletjes zorgen voor voldoende beweging.

Oppakken

Konijnen krijgen graag veel aandacht van hun baasje door middel van aaien en knuffelen. Maar vaak worden konijnen niet graag opgepakt. Probeer hier op te letten, of leer dit aan zodat uw konijn het niet erg meer vindt. Als u uw konijn oppakt, let dan op dat u de rug goed ondersteunt.

Samen

Konijnen zijn sociale dieren, ze zitten liever niet alleen in een hok. Als u een nieuw konijn bij uw eigen konijn wilt zetten, moeten ze eerst rustig aan elkaar wennen. Let ook op de combinatie van de konijnen, twee vrouwtjes uit hetzelfde nest zullen over het algemeen goed samen gaan en twee mannetjes over het algemeen minder goed.

Eten en drinken

• Water is belangrijk om iedere dag te verversen, controleer dan ook of het konijn er goed bij kan en altijd genoeg heeft.
  • Hooi is essentieel voor het maagdarmkanaal van het konijn. Geef het zoveel als het konijn wil. Let op dat het vers is, en goed ruikt (niet muf). Konijnentanden en -kiezen groeien het hele leven door, door hooi te eten slijten ze de tanden af. 90% van het dieet moet bestaan uit hooi.
  • Gemengd voer is niet goed voor uw konijn. Hij zal er altijd alleen de lekkere brokjes uit eten. Pellets/biks is de beste keus. Supreme Science Selective is een goed merk wat verkocht wordt in de meeste dierenwinkels. Uw konijn mag maximaal 25 gram per dag hebben. Als het teveel brokjes eet, eet hij minder hooi en dat geeft dan problemen met het afslijten van het gebit en het functioneren van het maagdarmkanaal.
  • Groenvoer mag niet teveel geven worden en vermijdt ‘natte’ groenten zoals sla en komkommer. Daar kunnen ze diarree van krijgen. Geef geen rabarber, alfalfa of boerenkool, dit bevat teveel calcium en dat is niet goed voor konijnen.
  • Fruit kunt u het best niet teveel geven in verband met de suikers die erin zitten. Eventueel mogen konijnen 1 tot 2 kleine stukjes fruit per dag, maar probeer het te beperken.