Kattenziekte in Nederland

In Actueel, Gezondheid

Katteneigenaren opgelet: er is kattenziekte gesignaleerd in Ermelo en Harderwijk. Dit is een zeer ernstige en besmettelijke virusziekte. Het wordt via direct contact en via de lucht overgebracht, zo kunnen ook binnenkatten ziek worden. Controleer daarom goed of uw kat gevaccineerd is. Zo niet, maak dan een afspraak bij de dierenarts.

Dodelijke afloop

Kattenziekte wordt veroorzaakt door een virus. Als een kat niet of onvoldoende geënt is tegen kattenziekte en met het virus in aanraking komt, kunnen na 2-7 dagen diverse ziekteverschijnselen gezien worden:

• koorts;
  • braken;
  • diarree.

De heftige symptomen hebben als gevolg een zeer snelle uitdroging, ondertemperatuur en shock. Vaak verloopt de ziekte na het zien van de symptomen binnen een paar uur dodelijk. Het virus kan in de omgeving tot wel een jaar besmettelijk blijven.

Beschermen

Gelukkig is er een vaccinatie, tegen kattenziekte geeft deze 3 jaar een zekere bescherming. Controleer goed of de vaccinaties van je kat up-to-date zijn. Wij houden altijd bij welke vaccinaties uw kat nodig heeft. Als u jaarlijks bij de dierenarts komt, is de kans groot dat uw kat de vaccinatie tegen kattenziekte onlangs gehad heeft. Als u twijfelt stuur dan even een mailtje, dan zoeken wij het voor u op. Mocht het nodig zijn, dan maken we een afspraak.

Het is natuurlijk niet gezegd dat het virus onze kant op komt, maar laten we het zekere voor het onzekere nemen!

Afspraak maken

Wilt u een afspraak maken? Bel dan tijdens onze openingstijden naar de praktijk: 070-3835205. Het is momenteel erg druk door de maatregelen die we nemen tegen het coronavirus. Bel op tijd, dan kijken we samen welke datum en tijd het beste uitkomt. Lees voor u naar de praktijk komt onze regels even door. Ondanks dat de maatregelen tegen corona in Nederland versoepeld zijn, blijven wij allert. We rekenen op uw begrip.