Het verhaal van Stippie

In een vorig blog schreven we hoe poes Stippie tussen een gekanteld raam klem kwam te zitten. Helaas is dit niet de eerste kat die dit overkomt. Als waarschuwing delen we haar verhaal met jullie.

Verlamd

Een kiepraam staat open, de kat ziet een vliegje en duikt er achteraan. In het raam zakt de kat naar beneden en komt klem te zitten. Vaak met zeer ernstige gevolgen voor het zenuwstelsel. Zo ook Stippie, die grotendeels verlamd was in haar achterlijf. Gelukkig niet helemaal, ze reageerde nog iets op het onderzoek van de dierenarts. In overleg met haar baasjes hebben we besloten om haar een kans te geven.

Herstel

Stippie heeft een aantal  zware dagen in de praktijk gehad. Maar stukje bij beetje zagen we vooruitgang. Gelukkig maar, want ze wilde niets liever dan los lopen en rondrennen. Al ging dat nog helemaal niet, haar achterlijfje sleepte ze met zich mee. Toch kwam er steeds meer kracht in de poten terug.

Revalideren

Toen ze mee naar huis mocht, moest ze in een kleine bench om verder te herstellen. Een zware opgave voor Stip en haar familie. Maar met resultaat. Na een aantal dagen mocht ze de bench uit en weer rustig door het huis lopen.

kat bench kantel raam

Update

We zijn nu vier weken verder en zagen Stippie voor controle en haar vaccinatie. En jawel, ze kan weer lopen! Ze wankelt nog een klein beetje en misschien dat dit zo blijft, maar we kunnen wel zeggen dat ze heel veel geluk heeft gehad. En haar baasjes? Die laten geen raam meer open zonder toezicht. Ze gaan proberen met Stippie aan een tuigje naar buiten te gaan. Binnen zitten vindt ze maar niks. Maar het zal nog even duren, als het al kan, voor ze zonder toezicht weer op pad mag.

Stippie kantelraam

Hoera! Ze kan weer helemaal zelf staan! Als de dierenarts haar niet vasthoud neemt ze zo de benen.

Pas dus goed op met ramen die kiepen of kantelen. Doe ze dicht als je op pad of naar bed gaat of beveilig de ramen.
Een ongeluk zit echt in een klein hoekje en niet alle katten hebben zoveel geluk als Stippie.

Kattenziekte in Nederland

Katteneigenaren opgelet: er is kattenziekte gesignaleerd in Ermelo en Harderwijk. Dit is een zeer ernstige en besmettelijke virusziekte. Het wordt via direct contact en via de lucht overgebracht, zo kunnen ook binnenkatten ziek worden. Controleer daarom goed of uw kat gevaccineerd is. Zo niet, maak dan een afspraak bij de dierenarts.

Dodelijke afloop

Kattenziekte wordt veroorzaakt door een virus. Als een kat niet of onvoldoende geënt is tegen kattenziekte en met het virus in aanraking komt, kunnen na 2-7 dagen diverse ziekteverschijnselen gezien worden:

• koorts;
  • braken;
  • diarree.

De heftige symptomen hebben als gevolg een zeer snelle uitdroging, ondertemperatuur en shock. Vaak verloopt de ziekte na het zien van de symptomen binnen een paar uur dodelijk. Het virus kan in de omgeving tot wel een jaar besmettelijk blijven.

Beschermen

Gelukkig is er een vaccinatie, tegen kattenziekte geeft deze 3 jaar een zekere bescherming. Controleer goed of de vaccinaties van je kat up-to-date zijn. Wij houden altijd bij welke vaccinaties uw kat nodig heeft. Als u jaarlijks bij de dierenarts komt, is de kans groot dat uw kat de vaccinatie tegen kattenziekte onlangs gehad heeft. Als u twijfelt stuur dan even een mailtje, dan zoeken wij het voor u op. Mocht het nodig zijn, dan maken we een afspraak.

Het is natuurlijk niet gezegd dat het virus onze kant op komt, maar laten we het zekere voor het onzekere nemen!